donderdag, februari 10, 2011

De Excursies!

Om 07:30 werden we bij het hotel opgehaald voor een excursie. De eerste 100 km van Puerto Madryn naar het schiereiland was over verharde weg. Het busje kon maximaal 90km/h. De eerste stop was een informatie centrum 'Istmo Ameghino'. Een paar opgezette dieren en een walvis skelet waren te zien. Entree naar het reservaat is 45$, (pesos) behalve voor buitenlanders, dan is het 70$ per persoon.

De rest van de circa 400km was over gravel wegen. Een soort Dakar experience. Het regent hier bijna nooit. Het enige water wat opgepomt wordt is te zout voor mensen. Schapen drinken het wel en een soort lama loopt hier ook veel rond

In Punta Pyrámide hebben we een broodje hamburger gegeten met een jongen uit finland en een meisje uit zwitserland. Achteraf hadden we beter wat meer kunnen eten.

In februari zijn er geen walvissen te zien. Wel een groepje pinguins en zeeoliefanten op de Caleta Valdès.

Bij Punta Norte was een grote groep zeeleeuwen met jongen. Helaas was er te weinig branding en zagen we geen orcas. Bij de parkeerplaats zagen we gordeldieren.

Om half 7 waren we terug in Puerto Madryn. We hadden honger, maar bij het restaurant zeiden ze 'no comer por a las ocho'. Het betekend dat we tot 8 uur moesten wachten tot de keuken open gaat.
Na een pilsje in de laagstaande zon en uit de wind met uitzicht over Golfo Nuevo, hebben we nog een stukje over de promenade gelopen, op zoek naar een restaurant. Uiteindelijk zijn we bij het zelfde tentje terug gekomen. De vis smaakte goed, het toetje was een kwak ijs. Het eten was voor Argentijnse begrippen wel erg duur. (32 euro voor 2.pers.)

Vandaag, 10feb. om 06:30 ging de wekker weer voor een licht ontbijtje met koffie en verse jus'd orange en een klein zoet croissantje.

Onderweg valt goed op dat vervuiling hier een groot probleem is. Vuilnis wordt hier op een belt gegooit, maar het waait er allemaal weer af en zo komt het in het land terecht. In bijna alle struiken rondom de stad Trelew wappert wel een plastic zak of ligt een petflesje.

Na een uur rijden over de totaal 5000km lange 2 baans weg tussen Buenos Aires en Ushuaia zijn we in Puerto Rawson in een bootje de oceaan opgegaan om dolfijnen te kijken. De op orcas lijkende dolfijnen blijven in het brakke water van de riviermonding en spelen leuk rond de bootjes. Er staat windkracht 3 en het is zo'n 30 graden.
De zeedeining liet het ca 20 meter speedbootje wel aardig schommelen ;) In de haven zwemmen nog wat zeeleeuwen om een visje mee te pikken die van de roestige kotters afvallen...

120km zuidelijker ligt punta Tombo. Het hoogtepunt van de excursie. Hier broeden en voeden van november tot april een grote kolonie pinguins hun jongen. De jonkies zijn nu bijna van hun dons veren af en gaan over een paar weken voor het eerst zwemmen. Tot die tijd wisselen pa en ma pinguin elkaar af bij het nest. Ze lopen van het water naar het nest en steken daarbij de paden over. Pinguins hebben voorrang op mensen. Het nest is een gat in de grond, meestal onder een struik. omdat deze dieren totaal niet bang zijn kan je ze vanaf ongeveer 1 meter afstand fotograferen. Zelfs in het nest, maar kom niet dichter bij want ze kunnen bijten.

2 uur rijden later door de pampa's komen we aan in het dorpje Gaiman. Hier is de Welsche traditie van de eerste settlers bewaard gebleven om high tea te drinken. Het is buiten ruim boven de 30 graden en de wind is kurkdroog. Als je je ogen dicht doet prikt het alsof je moe bent van een dag werken. Niet echt weer voor hete thee met scones. Overigens is 60$ pp ook boven ons budget.

Verderop in het dorpje vinden we een bakkerijtje met vers zelfgemaakt schepijs. Binnen met de airco aan is het wel even vol te houden.

De busshauffeur en de hostess zijn te laat, maar naast de bus is een kanaaltje. De stroom gaat onder de weg door, er is geen hek, levensgevaarlijk eigenlijk. Toch is het risico van verdrinken de verkoeling van het pootje baden waard.

Kwart voor 7 zijn we terug in het hotel. Even bijkomen en wachten op etenstijd. Morgen ochtend kunnen we uitslapen en kunnen we ons opmaken voor de treinreis door Patagonie naar Bariloche in de Andes.